FAŢA ÎNTUNECATĂ A ISTORIEI CREŞTINISMULUI

de Helen Ellerbe

„Această carte e dedicată libertăţii şi demnităţii umane.”

PREFAŢĂ 

“Acum câţiva ani am ascultat cu uimire o cunoştinţă vorbind despre cum biserica creştină a întruchipat tot ce avea civilizaţia vestică mai bun şi cum a adus pace şi înţelegere între oamenii la care a ajuns. Cunoştinţa mea părea să nu ştie absolut nimic despre trecutul murdar al Bisericii.  Aşa m-am hotărât să aştern pe hârtie o scurtă cronologie a trecutului întunecat al istoriei creştinismului – o prezentare care să ajute la echilibrarea modului în care creştinismul organizat şi-a atins idealurile şi şi-a respectat principiile.

Mi-am imaginat că nu va fi complicat să găsesc informaţiile necesare pentru o asemenea prezentare, dar curând mi-am dat seama, şocată, că în biblioteci nu prea există lucrări despre partea întunecată a istoriei bisericii creştine. Deşi istoricii au scris despre trecutul întunecat al creştinismului, cuvintele lor au rămas în spaţiul închis al discursului academic.

Şi foarte puţini au scris despre rolul creştinismului în formarea unei lumi în care oamenii s-au îndepărtat de ceea ce e sacru. De ce, când atât de mulţi caută un sens spiritual, nu sunt mai accesibile informaţiile despre istoria instituţiilor al căror scop era să propage adevărul spiritual?

Fără să înţelegem partea murdară a istoriei religioase, cineva ar putea crede că religia şi spiritualitatea sunt unul şi acelaşi lucru. Totuşi, religia organizată are o îndelungă istorie de cenzurare şi înăbuşire a spiritualităţii, a relaţiei intime şi directe a oamenilor cu Dumnezeu, a sacrului şi a divinităţii.

Prezentarea pe care am intenţionat să o scriu a ajuns să fie această carte. Intenţia mea e să ofer nu o imagine completă a istoriei creştinismului, ci doar acea parte a ei care a făcut atât de mult rău atâtor oameni şi a fost atât de dăunătoare spiritualităţii.

În nici un caz această carte nu are intenţia de a diminua faptele frumoase ale nenumăraţilor creştini, femei şi bărbaţi, care i-au ajutat pe ceilalţi. Şi în nici un caz nu are intenţia de a apăra sau de a aduce vreun beneficiu altei religii.”

Helen Ellerbe, Februarie 1996

This entry was posted in FAŢA ÎNTUNECATĂ A ISTORIEI CREŞTINISMULUI. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

