CAPITOLUL 11: CONCLUZII

FAŢA ÎNTUNECATĂ A ISTORIEI CREŞTINISMULUI

Helen Ellerbe

CAPITOLUL 11: CONCLUZII

“Partea întunecată a istoriei creştinismului a fost şi continuă să fie despre dominaţia şi controlul spiritualităţii şi libertăţii umane.

Drept-credincioşii creştini au construit o organizaţie care de la începutul ei a încurajat nu libertatea şi autonomia individuală, ci obedienţa şi conformitatea.

Pentru a atinge acest scop, orice mijloace au fost justificate.

De neabătut din credinţa lor că există un singur dumnezeu, autoritar, şi care pedepseşte, creştinii au creat o biserică ce s-a impus ca singură autoritate şi i-a pedepsit pe cei care o contestau sau nu i se supuneau.

În timpul Evului Întunecat, civilizaţia s-a prăbuşit, pe măsură ce Biserica a obţinut controlul asupra educaţiei, ştiinţei, medicinei, tehnologiei şi artelor.

Cruciaţii au năvălit în Orientul Mijlociu unde au masacrat şi au distrus în numele unui singur Dumnezeu creştin.

Inchiziţia a stablit un precedent în Evul Mediu prin terorizarea şi criminalizarea continuă a societăţii.

Reforma protestantă şi contra-reforma catolică au provocat războaie în care creştinii au masacrat alţi creştini, fiecare fiind convinşi că doar ai lor mergeau pe calea dreaptă.

Holocaustul vânătorii de vrăjitoare a aruncat societatea europeană în prăpastia ororilor, lichidând un număr necunoscut de femei şi bărbaţi şi eradicând orice credinţă în divinităţi care ar fi trăit pe pământ.

În 1785 Thomas Jefferson a scris:

“De la apariţia creştinismului, milioane de bărbaţi, femei şi copiii au fost arşi de vii, torturaţi, amendaţi, pedepsiţi, închişi –şi totuşi creştinismul nu a reuşit să îşi impună uniformitatea. Care a fost rezultatul acestei asupriri, acestei coerciţii? A reuşit să facă jumătate din omenire să fie nebună, iar cealaltă jumătate să fie ipocrită. Să întindă greșeala şi jaful pe tot pământul.” (nota 1)

Cel mai perfid impact al creștinismului a fost poate cel asupra lumii moderne.

Îngrozindu-i pe oameni să creadă că nu exista nici un ajutor din partea divinității în treburile lumești, creștinii au creat o lume în care oamenii au ajuns să creadă că universul era pre-determinat, mecanicist, și lipsit de orice conștiință.

Dar, în loc să atribuie o asemenea înțelegere credințelor religioase, oamenii acum au început să le atribuie și științei despre care au spus că dovedea în mod obiectiv existența unei asemenea lumi.

Cei mai mulți oameni au ajuns să creadă că lupta pentru supraviețuire, dominația, și controlul autoritar – poate nu cum fusese lăsat de dumnezeu – erau calități nu numai naturale, ci și necesare pentru a putea trăi într-un asemenea univers.

În mod interesant, aceeași știință care a confirmat conceptele și dogmele creștine acum descoperă limitele înțelegerii mecaniciste a universului.

A ignora fața întunecată a istoriei creștinismului perpetuează ideea că opresiunea și atrocitățile sunt rezultate inevitabile ale naturii umane, care ar fi sălbatică sau inerent înclinată spre rău.

Au existat – în special în era neolitică – societăți și civilizații care au trăit în pace și care au funcționat fără a avea structuri ierarhice și opresive.

E clar acum că nu natura umană îi determină pe oameni să-și facă rău unui altuia.

Oamenii care au culturi mai blajine împărtășesc aceeași natură umană ca și cei care trăiesc în civilizația occidentală: diferă doar credințele noastre.

Culturile mai tolerante și care trăiesc în pace arată respect atât laturii feminine cât și masculine a divinității, atât reprezentărilor divine pământești cât și nepământești.

Doar limitarea credinței într-o singură supremație și un singur chip al lui dumnezeu a dus la tiranie și la brutalitate.

A ignora fața întunecată a istoriei creștinismului permite credințelor care au justificat cruzimea să fie duse mai departe fără a fi contestate.

Susținută de frică, această credință într-un singur chip al lui dumnezeu care domină și conduce lumea din vârful unei ierarhii a avut consecințe catastrofale.

Oamenii sunt forțați mereu să stabilească cine e superior și cui.

Fiecare aspect care diferențiază oamenii – fie sexul, rasa, credința, preferința sexual, sau statutul socio-economic — a devenit un criteriu după care indivizii sunt împărțiți în categorii ca fiind mai buni sau mai puțini buni prin comparație cu ceilalți.

Și tocmai clasificarea și subordonarea umanității și valorii unei persone sunt cele care duc la sexism, rasism, și intoleranță față de cei care sunt diferiți.

Unitatea și unicitatea în cadrul credinței creștine sunt percepute ca derivând din conformitate și uniformitate, nu din sinergia și armonia dintre diferențe.

Diversitatea unei societăți e cel mai adesea înțeleasă ca fiind o slăbiciune, și nu o valoare a ei.

O societate pașnică e văzută ca fiind una în care toată lumea e la fel.

Într-un asemenea sistem de gândire, a pune capăt sexismului sau rasismului e prost înțeles ca fiind o schimbare de roluri. În loc ca bărbații să domine femeile, se înțelege că femeile trebuie să-i domine pe bărbați. În loc ca albii să-i domine pe cei de culoare, se înțelege că cei de culoare trebuie să-i domine pe albi.

Nu există nici o înțelegere a ceea ce înseamnă împărtășirea autorității, a ceea ce înseamnă cooperarea, și ajutorul reciproc.

Credința într-o divinitate existentă doar în ceruri, care e ruptă de lumea pământenilor, a avut un impact uriaş asupra modului în care omul a tratat mediul înconjurător.

Pe măsură ce creștinismul s-a răspândit, modul în care oamenii au armonizat activitatea lor cu ciclurile naturii, prin ceremonii, a fost interzis.

Sărbătorile au fost confiscate pentru a comemora evenimentele biblice, și nu etapele schimbării naturii.

Conceptul timpului liniar l-a înlocuit pe cel al timpului ciclic, în spirală, alienând și mai mult oamenii de fluxul și refluxul naturii.

Ştiinţa modernă a validat percepţia creştină că pământul e lipsit de sacralitate, creionând lumea materială ca fiind o lume mecanicistă, total lipsită de orice formă de conştiinţă.

În orice caz, oricât de sinistre au fost momentele din istoria creştinismului, conştientizarea lor nu a dus la o respingere completă a creştinismului.

Au existat creştini de-a lungul istoriei acestei religii care au luptat împotriva tiraniei dreptei credinţe creştine. Au fost nenumăraţi creştini care au preţuit dragostea şi iertarea mai mult decât frica şi teama de pedeapsă, care au încurajat independenţa individuală şi înţelegerea între oameni şi au respins obedienţa şi credinţa oarbă.

Faţa întunecată a istoriei creştinismului nu a fost efectul inevitabil al naturii umane, ci a fost rezultatul unei ideologii specifice şi a unui anumit sistem de gândire.

Întrucât noi am ignorant ororile istoriei creştinismului, la fel am ignorat şi analizarea credinţelor creştine şi răspândirea lor în toate aspectele vieţii din lumea modernă aperent lipsită de divinitate.

Fără această analiză, fără această cercetare atentă a acestor credinţe, modelele distructive au continuat să-i îndepărteze pe oameni de dumnezeu, de mediul înconjurător, şi pe unii de alţii.

Totuşi, odată cu înţelegerea lor, putem să le oprim.

Putem să recunoaștem că eforturile de a ne convinge că dumnezeu ne cere să ne temem de el și că ne cere să ne supunem necondiționat sunt de fapt eforturile unora de a ne controla și de a ne confisca spiritualitatea.

Putem recunoaște că credința într-o unică supremație e sursa și rădăcina șovinismului, a rasismului și a totalitarismului.

Putem să ne construim o lume care să prețuiască diversitatea, libertatea și demnitatea umană. Şi putem să avem speranţa şi să continuăm să ne urmăm visul că omenirea poate fi liberă şi că oamenii se pot purta ca oameni unii cu ceilalţi.”

Notă pentru capitolul 11:

1. Forrest G. Wood, The Arrogance of Faith (New York: Alfred A. Knopf, 1990) 27.

Advertisements
This entry was posted in FAŢA ÎNTUNECATĂ A ISTORIEI CREŞTINISMULUI and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s